Efter 12 år väljer grundarna av Perfect Day Media (PDM), Hannah Widell och Amanda Schulman, att lämna över det operativa ansvaret till två trotjänare inom bolaget; Karolina Sandberg och Tove Barkestad. Grundarparet kvarstår som strategiska rådgivare och tar även nya, mer kreativa och internationella roller inom ägargruppen Pophouse.
2021 fick Sveriges första poddföretag, PDM, nya ägare när Björn Ulvaeus och EQT-grundaren Conni Jonssons Pophouse köpte bolaget. Hannah Widell, grundare av bolaget, hade då tillsammans med sin syster Amanda Schulman drivit bolaget i över 10 år. Förutom att vara pionjärer inom poddvärlden har de lanserat en rad framgångsrika poddar som Alex och Sigge, Ursäkta och When we were kings.
– Sällan har jag jobbat med några mer kreativa krafter än Hannah och Amanda. Jag och resten av gänget på Pophouse är också djupt imponerade över Hannahs förmåga att lotsa Perfect Day Media genom det stålbad som medie- och kommunikationsbranschen befunnit sig i de senaste två åren. Bolaget visar sin högsta omsättning någonsin i år och det känns stabilt och tryggt att Karolina och Tove nu tar över. Jag ser fram emot att få mer tillgång till Hannah och Amanda i våra övriga, globala satsningar, säger Per Sundin, koncernchef Pophouse.
Hannah Widell lämnar vid årsskiftet över det operativa ansvaret till Karolina Sandberg, Head of Sales and Business Development och Tove Barkestad, Chief Financial Officer.
Även Amanda Schulman, grundare och kreativ chef, lämnar de operativa arbetet men blir tillsammans med Hannah kvar som strategisk rådgivare för PDM. De kommer även att vara en del av The Pophouse Creative Board och självklart som poddare i Fredagspodden.
– Det finns ingen bättre tid för mig att lämna över det operativa ansvaret än nu till nyår. Vi har under de senaste två åren tillsammans med Pophouse tagit Perfect Day Media till en ny nivå. Vi är nu ett kreativt och framgångsrikt poddhus med Sveriges största poddar, har en utökad affärsmodell och fantastiska medarbetare, säger Hannah Widell, grundare och operativ chef, Perfect Day Media.
– Att det är just Karolina och Tove som tar över Perfect Day Media känns extra bra för oss som grundare då vi har arbetat tillsammans under många år. Det finns inga personer i den här branschen som vi litar mer på, både vad det gäller deras kapacitet som yrkeskvinnor och som människor, säger Amanda Schulman, grundare och kreativ chef, Perfect Day Media.
Både Karolina Sandberg och Tove Barkestad har varit verksamma i bolaget sedan 2018 i ledande positioner, Tove Barkestad som Chief Financial Officer de senaste fem åren. Hon var även minoritetsägare när bolaget såldes till Pophouse. Tove har lång finansiell ledarerfarenhet från techbolag som exempelvis Quickspin och även från PwC.
Karolina Sandberg började på PDM som innehållschef 2018 för att 2022 bli sälj- och affärsutvecklingschef. De senaste åren har hon varit ansvarig för bolagets säljstrategi och utvecklingen av nya intäktsområden. Karolina har tidigare bland annat arbetat på contentbyrån Oh My som affärsområdeschef samt på Nord DDB.
– Det har varit en ynnest att jobba nära Hannah och Amanda under så många
år. De har betytt väldigt mycket för den spetskompetens som Sverige besitter inom poddproduktion och även för oss som personer och yrkeskvinnor. Att nu få deras, och Pophouse, förtroende att fortsätta bygga vidare på det Perfect Day Media är idag känns stort och fint. Tillsammans med branschens bästa poddprofiler ska vi fortsätta skapa innehåll och
underhållning med ett högt kommersiellt och känslomässigt värde, berättar Karolina Sandberg och Tove Barkestad.
Karolina och Tove delar på ledarskapet. Karolina Sandberg blir Co-Head of PDM samt Director of Sales & Operations, Tove Barkestad blir Co-Head of PDM och bibehåller sin befintliga titel Chief Financial Officer.